Gebyr for feiing og tilsyn

Hver enkelt kommune fastsetter det endelige beløpet du betaler for feiing og tilsyn. Det er også hver enkelt kommune som krever inn gebyret. 

Gebyret går til å drifte feiing og tilsynstjenesten. Det faktureres årlig, men henger ikke sammen med hvor ofte en bolig får utført tjenesten. Hyppigheten for tilsyn og feiing vurderes ut i fra risiko ved den enkelte bolig (lenke til mer info). Gebyret knyttes til tilgjengelige pipeløp per boenhet.

Hvis du ikke bruker fyringsanlegget (peis, ovn, pipe) kan du søke om fritak for gebyret. For å få fritak forutsetter det at du fjerner alle ildstedene som er tilknytt pipen. Fritaket har ikke tilbakevirkende kraft. Søknaden behandles av Nordmøre og Romsdal brann og redning IKS (NORBR) på vegne av Molde, Aukra, Rauma, Gjemnes, Tingvoll og Sunndal kommune. 

Her søker du fritak.

Tas pipeløpet i bruk igjen, må NORBR informeres. Ved salg må ny eier informeres om fritaket og forutsetningene for det. Dette fordi fritaket følger boligen og ikke eier.
 

Oversikt lokale forskrifter for gebyr for tilsyn og feiing av fyringsanlegg

Gebyrforskrift Molde kommune

Gebyrforskrift Aukra kommune

Gebyrforskrift Gjemnes kommune

Gebyrforskrift Rauma kommune

Gebyrforskrift Tingvoll kommune

Gebyrforskrift Sunndal kommune